WSK 175 „Dudek” – Polski chopper, który wyprzedził swoje czasy

W świecie polskiej motoryzacji lat 70. niewiele motocykli wyróżniało się tak, jak WSK 175 „Dudek”. Produkowany w latach 1975-1977 w Świdniku, „Dudek” był próbą połączenia nowoczesności z duchem wolności, nawiązując stylistycznie do popularnych w tamtych czasach chopperów. Dziś, po latach, jest prawdziwą perełką wśród kolekcjonerów i pasjonatów klasycznej motoryzacji.

🚀 Nowoczesność zaklęta w polskiej stali

„Dudek” wyróżniał się na tle innych motocykli WSK, zarówno pod względem technicznym, jak i wizualnym. Otrzymał stalową ramę spawaną z kombinacji rur i profili, co zapewniało solidność konstrukcji. Dzięki zastosowaniu przednich amortyzatorów z tłumieniem olejowym oraz dużych bębnów hamulcowych, motocykl cechował się lepszą stabilnością i skutecznością hamowania niż jego poprzednicy.

Nie można zapomnieć o jego sportowym wyglądzie:

  • Wysoka kierownica z poprzeczką nadająca charakterystyczny styl, inspirowany chopperami.
  • Wydech zamocowany pod kanapą, co dodawało agresywnego wyglądu.
  • Dwuczęściowe siedzenie, którego tylną część można było przekształcić w oparcie dla kierowcy – to rozwiązanie zbliżało „Dudka” do amerykańskich cruiserów.

🔧 Dane techniczne WSK 175 „Dudek”:

  • Silnik: benzynowy, dwusuwowy, chłodzony powietrzem
  • Pojemność: 174 cm³
  • Moc: 14 KM (wg niektórych źródeł nawet 15 KM)
  • Skrzynia biegów: 4-stopniowa
  • Prędkość maksymalna: 100 km/h
  • Zużycie paliwa: 3,8 l/100 km
  • Długość: 202 cm
  • Masa: 115–120 kg

Ciekawostki o WSK 175 „Dudek”

  1. Nowoczesna instalacja elektryczna:
    Od 1975 roku wszystkie motocykle WSK o pojemności 175 cm³, w tym „Dudek”, wyposażono w nowoczesną 12-voltową instalację elektryczną. W tamtych czasach było to innowacyjne rozwiązanie, które poprawiało niezawodność i jakość oświetlenia.

  2. Motocykl z „ptasiej rodziny”:
    „Dudek” należał do tzw. „ptasiej rodziny” motocykli WSK, obok modeli takich jak „Bocian” czy „Kormoran”. Nazwa „Dudek” miała podkreślić jego wyjątkowość i lekkość konstrukcji.

  3. Pechowy debiut:
    Mimo swojej nowoczesności, „Dudek” nie odniósł dużego sukcesu na rynku. W latach 70. mieszkańcy miast zaczęli marzyć o samochodach, a mieszkańcy wsi wybierali tańsze motocykle. W rezultacie produkcję zakończono po zaledwie dwóch latach, co sprawia, że dziś jest to rzadki i ceniony model.

  4. Obecność w kulturze:
    Motocykle WSK, w tym „Dudek”, pojawiały się w polskich filmach i serialach tamtych lat, będąc symbolem wolności i niezależności.

📈 Dlaczego warto zobaczyć WSK 175 „Dudek” na żywo?

Dziś WSK 175 „Dudek” to prawdziwa gratka dla kolekcjonerów i pasjonatów klasycznej motoryzacji. Jego unikalny design i ograniczona liczba wyprodukowanych egzemplarzy sprawiają, że jest to jeden z najbardziej pożądanych modeli polskiej produkcji z tamtego okresu.

W naszym muzeum możecie zobaczyć ten wyjątkowy motocykl z bliska, poczuć klimat lat 70. i docenić kunszt polskiej myśli technicznej.

🚩 Zapraszamy do odwiedzenia naszej kolekcji i poznania historii polskiej motoryzacji na własne oczy!

#WSK175 #Dudek #PolskaMotoryzacja #MotocyklePRL #RetroMotoryzacja #ChopperStyle #MuzeumMotoryzacji #HistoriaNaDwóchKołach

Jak trafić?

Biała Olecka 9, 19-400 Olecko

Google Maps

W okresie październik-kwiecień
muzeum jest NIECZYNNE

CENY BILETÓW:

NORMALNY - 30 PLN (Pałac - 15 PLN)

ULGOWY - 20 PLN (Pałac - 10 PLN)

dzieci do 7 lat - BEZPŁATNIE
KUP BILET ON-LINE

Obserwuj nas

Muzeum Motoryzacji 2022 | Realizacja virtualmedia.pl
Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.

Administrator Danych
Polityka Prywatności
Akceptuję