Kolekcja Zachodnia

Niemcy

Niemcy. „Zachodnie” czy „wschodnie” – podział niemieckiej motoryzacji był kiedyś dość klarowny – wedle przebiegu tzw. żelaznej kurtyny. A czy Wartburg mógł być substytutem Mercedesa? Były czasy, że musiał być. Akurat Mercedesów w kolekcji muzeum nie brakuje, od popularnych po reprezentacyjne, od przedwojennych po pamiętane jeszcze z postojów taxi. Sekcję NRD wzbogaca za to gama jednośladów, o których marzyło się w PRL.

Wielka Brytania

Wyspiarską motoryzację cechuje ciekawy miks, który raczej dedykowany  był niegdyś zamożnej klienteli. Niepozornym, a ciekawym ze względu na polityczne konotacje, jest Humber Super Snipe. Ta marka zawsze miała aspiracje do pozycjonowania się wyżej, niż faktycznie była oceniana. Luksusowo wyposażona wewnątrz, zaś dostojna i elegancka z zewnątrz przyciągała uwagę klasy politycznej w Wielkiej Brytanii. Co ciekawe, poza rodzimym rynkiem, kolejnymi najpopularniejszymi była Australia i Polska. Stało się tak za sprawą kontraktu, który nadzorował sam premier Józef Cyrankiewicz, znany miłośnik dobrej motoryzacji.

Na użytek rządowych resortów sprowadzono do Polski niemal 80 sztuk, które po wycofaniu ze służby rozsprzedane zostały w prywatne ręce. Ciekawostką jest, że Humbery znajdowały się też na użytku dostojników kościelnych, m.in. prymasa Wyszyńskiego. Nie ma angielskiej motoryzacji bez jej ikony, czyli najseksowniejszego auta jakim słusznie okrzyknięto Jaguara E-type. Tu w wersji coupe, z charakterystyczną klapą bagażnika otwieraną na bok. Królewski Bentley i Rolls-Royce’y nowej generacji z samonośnymi nadwoziami dopełniają wyspiarskiego, iście dżentelmeńskiego klimatu.

 

Francja

Simca 1300 jest ważnym elementem kolekcji, a kto wie czy nie jej prekursorem. Otóż została wyszukana przez pomysłodawcę muzeum jako sentymentalna pamiątka po tacie – jako pierwszy porządny samochód, którym jeździł. To m.in. ona dała impuls do poszerzania kolekcji.

Citroen BL to gwiazdor wśród aut, bo zagrał już tyle filmowych, politycznych i życiowych ról, jak mało które auto. We wczesnokomunistycznej Polsce kojarzony z bezpieką, która miała BL-ki na swój użytek.

USA

Amerykańską motoryzację kojarzymy przez pryzmat słynnych krążowników szos, ale bogactwa i wszechstronności tamtejszej motoryzacji nie da się sprowadzić do wielkiego Cadillaka. Poza słynnymi markami mamy też i mniej oczywiste, jak NASH (nie możemy się doczekać jego setnych urodzin w 2029 roku) czy słynną gwiazdę jednego filmu – DeLoreana z „Powrotu do przyszłości”, który jako konstrukcja rodził się w takich bólach, że pośmiertna pierwszoplanowa rola należała mu się choćby za szaleństwo koncepcyjne całego projektu. Ma swoje miejsce w historii i ma swoje miejsce w naszym muzeum.

Jak trafić?

Biała Olecka 9, 19-400 Olecko

Google Maps

W okresie październik-kwiecień
muzeum jest NIECZYNNE

CENY BILETÓW:

NORMALNY - 30 PLN (Pałac - 15 PLN)

ULGOWY - 20 PLN (Pałac - 10 PLN)

dzieci do 7 lat - BEZPŁATNIE
KUP BILET ON-LINE

Obserwuj nas

Muzeum Motoryzacji 2022 | Realizacja virtualmedia.pl
Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.

Administrator Danych
Polityka Prywatności
Akceptuję